အိႏၵိယ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ မန္မိုဟန္ဆင္း ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ ခ်စ္ၾကည္ေရး ခရီးလာေရာက္
အိႏၵိယ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ မန္မိုဟန္ဆင္းသည္ ေမလ ၂၇ ရက္မွ ၂၉ ရက္ ေန႔အထိ ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ ခ်စ္ၾကည္ေရးခရီး လာေရာက္ခဲ့ေၾကာင္းသတင္း ရရွိပါသည္။
အိႏိၵယ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ မန္မိုဟန္ဆင္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ အလည္အပတ္ လာေရာက္ရာ၌ ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ ေၾကြးၿမီ ေဒၚလာသန္း ၅၀၀ ေက်ာ္ ေရႊ႕ဆိုင္းေပးသြားမည္ျဖစ္ၿပီး မဏိပူရျပည္နယ္၏ ၿမိဳ႕ေတာ္ အင္ဖာႏွင့္ မႏၲေလးတို႔ကို ခ်ိတ္ဆက္ေသာ ဘတ္စကားလိုင္း ထားရွိေရး၊ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အိႏိၵယဘဏ္႐ံုးခြဲမ်ား ဖြင့္လွစ္ ထားရွိသြားေရး ကိစၥရပ္မ်ားကို အဆိုျပဳသြားမည္ဟု The Indian Express သတင္းစာက ေဖာ္ျပခဲ့သည္။
၁၉၈၇ ခုႏွစ္က ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ လာေရာက္ခဲ့ေသာ အိႏိၵယ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ရာဂ်စ္ဂႏီၵၿပီးလွ်င္ မန္မိုဟန္ဆင္းသည္ ပထမဆံုးလာေရာက္သည့္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္ သည္။ အိႏိၵယ၀န္ႀကီး ခ်ဳပ္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ အိႏိၵယသို႔ ေပးဆပ္ရမည့္ ေၾကြးၿမီမ်ားကို ျပန္ေပးဆပ္ရန္ အခ်ိန္ကာလတိုးျမႇင့္ေပးလိုက္ျခင္းျဖင့္ ေျဖေလွ်ာ့ေပးျခင္း ျဖစ္သည္။
အျခား အဆိုျပဳမည့္အခ်က္မ်ားတြင္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး စခန္းသစ္ဖြင့္လွစ္ေရး၊ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ထမံသီႏွင့္ ေရႊဇာယီ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ားကို တည္ေဆာက္ေရး၊ တမူး- ကေလး၀- ကမ္ဗိုလမ္းေပၚရွိ တံတား ၇၆ စင္း အဆင့္ျမႇင့္ရန္ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈျမႇင့္တင္ရန္ The Union Bank of India ႏွင့္ Bank of India တို႔၏ ကုိယ္စားလွယ္ ႐ံုးခြဲမ်ား ဖြင့္လွစ္သြားရန္တို႔ ပါ၀င္သည္။
အိႏိၵယအစိုးရက အင္ဖာရွိရပ္ဂ်္ဘာ၀န္ႏွင့္ မႏၲေလးၿမိဳ႕တို႔ကို တနလၤာေန႔တိုင္းတြင္ ဘတ္စကားေျပးဆြဲ သြားရန္စီစဥ္ေနၿပီး လမ္းေၾကာင္းကိုလည္း အဆိုျပဳထားၿပီး ျဖစ္သည္ဟု ယင္းသတင္းစာက ေဖာ္ျပထားသည္။ အိႏိၵယဘက္မွလမ္းပိုင္းမွာ ရာသီတိုင္း ကားသြားလာေရး အဆင္ေျပႏိုင္ေသာ္လည္း ျမန္မာဘက္မွ လမ္းပိုင္း၏သုံးပံုတစ္ပံုခန္႔မွာ ေျခာက္ေသြ႕ရာသီတြင္မွ ကားသြားလာႏိုင္မည္ျဖစ္သျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းရွိ မံုရြာ-ကေလး၀လမ္းပိုင္းကို အိႏိၵယ ဘက္မွ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းေပးရန္ စဥ္းစားေနသည္ဟု ဆိုပါသည္။
၀န္ႀကီးခ်ဳပ္၏ ခရီးစဥ္အတြင္း သေဘာတူညီမႈႏွင့္ နားလည္မႈစာခြၽန္လႊာအခ်ဳိ႕ကုိ လက္မွတ္ေရးထိုး ႏုိင္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ထားေၾကာင္း ခရီးစဥ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ရွင္းလင္းေျပာ ၾကားစဥ္ အိႏၵိယႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီး ဌာနမွ တာ၀န္ရွိသူတစ္ဦးက ထည့္သြင္းေျပာၾကားခဲ့သည္ဟု News Track India က ေမလ ၂၆ ရက္ေန႔ က ေဖာ္ျပခဲ့သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အိႏၵိယႏုိင္ငံ၏ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈျဖင့္ လုပ္ေဆာင္ေနေသာ ထမံသီ ေရအားလွ်ပ္စစ္စီမံကိန္းႏွင့္ ကုလားတန္ျမစ္ေၾကာင္း ဘက္စုံစီမံကိန္းတို႔ ရွိထားၿပီး အဆိုပါစီမံကိန္း မ်ားသည္ ႏုိင္ငံအတြက္ အက်ဳိးရွိႏုိင္မည့္ စီမံကိန္းမ်ား ျဖစ္ရန္ ျပည္သူမ်ား ဆႏၵရွိေနၾကေၾကာင္း သိရွိရသည္။
ခ်င္းတြင္းျမစ္ေပၚတြင္ တည္ ေဆာက္မည့္ ထမံသီေရအား လွ်ပ္စစ္စီမံကိန္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ အတြက္ အမွတ္(၁)လွ်ပ္စစ္စြမ္းအား ၀န္ႀကီးဌာနႏွင့္ အိႏၵိယႏNational Hydroelectric Power Corporati- on Limited (NHPC) တို႔ ၂၀၀၈ခု ႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၁၉ ရက္ေန႔က သေဘာတူ လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့သည္။
ဧရာ၀တီျမစ္၏အဓိက ျမစ္လက္တက္ျဖစ္ေသာ ခ်င္းတြင္းျမစ္တြင္ တည္ေဆာက္မည့္ ယင္းစီမံကိန္းသည္ မဂၢါ၀ပ္ ၁၂၀၀ထြက္ရွိမည္ ျဖစ္သည္။
“ထမံသီနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ EIA (သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္အေပၚ သက္ေရာက္မႈေလ့လာခ်က္)၊ SIA (လူမႈစီးပြားေရးအေပၚ သက္ေရာက္မႈ ေလ့လာခ်က္)၊ Environmental Management (သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ) ဒီသုံးခုပဲ လုပ္ေပးပါလို႔ ေျပာလိုက္တယ္။ လုပ္ရင္လည္း ႏုိင္ငံတကာအ သိအမွတ္ျပဳ အဖြဲ႕အစည္းေတြ၊ ပညာရွင္ေတြနဲ႔ လုပ္ေပးပါလို႔ ေျပာလိုက္တယ္။ အဲဒီကတည္းက ျပန္မလာေတာ့ဘူး”ဟု FREDAမွ ဒုတိယဥကၠ႒ ဦးအုန္းက ေျပာၾကား သည္။
လက္ရွိတြင္ ခ်င္းတြင္းျမစ္သည္ ျမစ္အထက္ပုိင္း၌ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား၊ သယံ ဇာတ တူးေဖာ္မႈမ်ား၊ ေရေ၀ေရလဲ ေဒသ ထိန္းသိမ္းေရး အားနည္းမႈမ်ား စသည္တို႔ေၾကာင့္ ျမစ္ေၾကာင္း ေျပာင္းလဲမႈမ်ား၊ ေရနည္းပါးမႈမ်ားကို ရင္ဆိုင္ေနရကာ ျမစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ျမစ္ကို အမွီျပဳေနရသည့္ ေဒသခံမ်ား၏ လူမႈ စီးပြားေရးေပၚတြင္ သက္ေရာက္မႈမ်ား သက္ေရာက္ႏုိင္ေျခရွိမႈကုိ ေဒသခံမ်ားဘက္တြင္လည္း စိုးရိမ္ပူပန္မႈမ်ား ရွိေနသည္။
ထမံသီ ေရအားလွ်ပ္စစ္စီမံကိန္းသည္ နာဂေဒသအလယ္ပိုင္း၌ တည္ရွိေနၿပီး စီမံကိန္းေၾကာင့္ ေဒသခံ ၄၅၀၀၀ ေက်ာ္ ေနရပ္စြန္႔ခြာသြားၾကရႏုိင္ေၾကာင္း သုံးသပ္မႈအခ်ဳိ႕လည္း ရွိထားသည္။
“ျမစ္ဆုံစီမံကိန္းေၾကာင့္ ေျပာင္းလာၾကတဲ့ သူေတြေနတဲ့ေနရာကို ေရာက္ခဲ့တယ္။ အိမ္ေတာ့ ေဆာက္ေပးထားၿပီး သူတို႔ရဲ႕လူမႈဘ၀ကိုေတာ့ မစဥ္းစားေပးထားဘူးဆိုတာ ေတြ႕ခဲ့ရတယ္။ စီမံကိန္းေတြေၾကာင့္ ဒီလိုေတြ မျဖစ္ေစခ်င္ဘူး”ဟု ဦးအုန္းက ေျပာျပသည္။
ကုလားတန္ျမစ္ေၾကာင္း ဘက္စုံစီမံကိန္း(Kaladan Multi-Modal Transit Transport Project) ကို အိႏၵိယအစိုးရႏွင့္ ျမန္မာအစိုးရတို႔ ပူးေပါင္းလ်က္ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္မွစတင္ကာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိသည္။
စီမံကိန္းအတြက္ သစ္ေတာ ၁၉၆ ဒသမ ၇၅ ဟက္တာ ခုတ္ထြင္ ရွင္းလင္းရမည္ျဖစ္ၿပီး ေဒသခံ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ ေနရာေရႊ႕ေျပာင္းရမည္ ျဖစ္သည္။
စီမံကိန္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ေဒသခံမ်ား၏ လူမႈစီးပြားေရးႏွင့္ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္အေပၚ သက္ေရာက္မႈ စသည္တို႔ႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာအျမင္မ်ားအား ေလ့လာဆန္းစစ္မႈမ်ားကို ၂၀၁၁ ခုႏွစ္အတြင္း Gender and Development Initiative- Myan mar ႏွင့္ ရခိုင္ကမ္း႐ိုးတန္း သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရးအသင္း တို႔ ပူးေပါင္းျပဳလုပ္ခဲ့သည္။
ေဒသခံမ်ားသည္ စီမံကိန္းအားျဖင့္ ျမစ္ေၾကာင္းတစ္ေလွ်ာက္ ေသာင္တူးျခင္းေၾကာင့္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိခိုက္ပ်က္စီးျခင္း၊ ငါးသယံဇာတ ထိခိုက္ပ်က္စီးျခင္း၊ ျမစ္ေၾကာင္းနံေဘး စိုက္ခင္းမ်ား ဆုံး႐ႈံးျခင္း၊ ကုန္ တင္သေဘၤာမ်ား သြားလာမႈေၾကာင့္ ကမ္းပါးၿပိဳျခင္း၊ ေရခ်ဳိပ်က္စီးျခင္း၊ ငါးဖမ္းလုပ္ကြက္မ်ား ဆုံး႐ႈံးျခင္းတုိ႔ ျဖစ္ေပၚလာမည္ကို စိုးရိမ္ျခင္းတို႔ ရွိေနသည္ဟု အဆိုပါေလ့လာမႈက ေဖာ္ျပခဲ့သည္။
“၂၀၀၉ ခုႏွစ္မွာ စၿပီးေတာ့ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ၾကမယ္ဆိုၿပီး ေတာ့သိခဲ့ရတယ္။ ျပည္နယ္တြင္းမွာ ေဒသခံေတြကို ေမးၾကည့္တဲ့အခါ မသိၾကဘူး”ဟု ရခိုင္ကမ္း႐ိုးတန္း သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး အသင္းမွ ဒုတိယဥကၠ႒ ဦးေမာင္ေမာင္သိန္းေဖက ေလ့လာမႈအေၾကာင္း ရွင္းလင္းစဥ္က ေျပာၾကားခဲ့သည္။
“စီမံကိန္းေတြ လုပ္တဲ့အခါ ျပည္သူေတြရဲ႕ အက်ဳိးကိုလည္း ၾကည့္ေစခ်င္ပါတယ္”ဟု GDI မွ ဦးဆလိုင္းအိုက္ဇက္ခင္က ေျပာၾကားသည္။
ကုလားတန္စီမံကိန္းကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ အၿပီးတည္ေဆာက္ရန္ အိႏၵိယမွ ေမွ်ာ္မွန္းထားၿပီး အေမရိ ကန္ေဒၚလာသန္း ၁၂၀ ေက်ာ္ကုန္ က်မည္ဟု ဆိုသည္။ ထိုစီမံကိန္းကို Essar ကုမၸဏီက တာ၀န္ယူ တည္ေဆာက္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။
“ဒီစီမံကိန္းကို ကြၽန္ေတာ္တို႔က မကန္႔ကြက္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဒီစီမံကိန္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေဒသခံေတြ ဘာမွမသိၾကပါဘူး။ ေသေသခ်ာခ်ာ သိခ်င္ပါတယ္။ ကိုယ့္ ရဲ႕ ေကာင္းက်ဳိး၊ ဆိုးက်ဳိးဘာမွ မသိ ရဘူး။ ကိုယ့္ရဲ႕အခြင့္အေရးဘယ္လို ရွိတယ္ဆိုတာ သိခ်င္တယ္”ဟု စစ္ေတြၿမိဳ႕မွ ေဒသခံတစ္ဦးက ေျပာျပသည္။
“ေဒသခံေတြ အမ်ားစုက ကုလားတန္စီမံကိန္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျမင္ၾကတာကေတာ့ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ေကာင္းလာလိမ့္မယ္လို႔ ျမင္ၾကတယ္။ကြၽန္ေတာ္တို႔ေဒသမွာက လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး မေကာင္းေတာ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြလည္း တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ မလုပ္ႏိုင္ဘူး။ ေတာင္ယာလုပ္ငန္းပဲ လုပ္ၾကတာဆိုေတာ့ ေသာင္တူး၊ ဆိပ္ခံတံတားေဆာက္၊ လမ္းေဖာက္မယ္ဆိုေတာ့ လမ္းပန္း ဆက္သြယ္ေရး ေကာင္းမယ္လို႔ ထင္ၾကတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကေတာ့ ဘယ္လိုေတြ ျဖစ္ႏုိင္တယ္။ ဘယ္လိုကာကြယ္မႈေတြ လုပ္ရမယ္ဆိုတာ သိခ်င္တယ္။ ဥပမာဒီမွာက ေရႊ႕ေျပာင္း ေတာင္ယာလုပ္တယ္။ ေျမယာပိုင္ဆိုင္မႈဆိုတာ ဘိုးဘြားကေန တစ္ဆင့္ ရခဲ့တာပဲရွိတယ္။ စီမံကိန္းေတြလုပ္ လာလို႔ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ရွိလာရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔မွာ ပိုင္ဆိုင္မႈ အေထာက္အထား ဘာမွမရွိပါဘူး။ အေထာက္ အထားမရွိလို႔ စီးပြားေရးသမားေတြ ေရာက္လာတဲ့အခါ ကြၽန္ေတာ္တို႔ လုပ္ကိုင္ခြင့္ေတြ ေပ်ာက္ကုန္မွာ စိုးတယ္”ဟု ကုလားတန္ျမစ္ စီမံကိန္း ျဖတ္သန္းရာျဖစ္သည့္ ခ်င္းျပည္နယ္ ပလက္၀ၿမိဳ႕မွေဒသခံတစ္ဦးက ေျပာပါသည္။
အိႏၵိယႏုိင္ငံႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သည့္ အဆိုပါ စီမံကိန္းႏွစ္ခုလုံးသည္ စီမံကိန္းမ်ားမစတင္မီ၊ စတင္ ရန္ မဆုံးျဖတ္မီ ျပဳလုပ္ရေလ့ရွိေသာ EIA ႏွင့္ SIA တို႔ကို ျပဳလုပ္ထားျခင္း မရွိေသးေၾကာင္း သိရွိရသည္။
ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ လုပ္ေဆာင္သည္ဟု ဆိုထားေသာ စီမံကိန္းႀကီးမ်ားသည္ တုိင္းရင္းသားမ်ား ေနထိုင္ရာ ျပည္နယ္ေဒသမ်ားတြင္ အမ်ားစု တည္ရွိကာ စီမံကိန္းမ်ားေၾကာင့္ ေျမယာဆုံး႐ႈံးမႈမ်ား၊ ေရႊ႕ေျပာင္းရမႈမ်ား လည္း ရွိခဲ့သည္။
သဘာ၀သယံဇာတ ရင္းျမစ္ ၾကြယ္၀ေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ အဆုိပါ သဘာ၀ရင္းျမစ္မ်ားေပၚတြင္ အေျခတည္သည့္ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈ၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈျဖင့္ စီမံကိန္းမ်ားရွိေနကာ စီမံကိန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ ႏိုင္ငံ၏ ေကာင္းက်ဳိးကိုသာ ျဖစ္ေစလိုၿပီး စီမံကိန္းမ်ားေၾကာင့္ ျပည္သူမ်ား၏ လူမႈဘ၀မ်ားေပၚ၌ ဆိုးက်ဳိးသက္ေရာက္မႈမ်ား မျဖစ္ေစလိုေၾကာင္းလည္း ေလ့လာသူမ်ားက သံုးသပ္ၾကပါသည္။
LWIN PWIN
NLABR
Web-site: www.nlabr.com
Facebook: Sa Maung
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment