ျမန္မာလူမ်ဳိးနွင့္ ဗုဒၶဘာသာ by သီရိ နႏၵ
ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ ဘာသာတရားကုိးကြယ္မႈတြင္ ဗုဒၶဘာသာလူမ်ဳိးက အမ်ားစု ျဖစ္ၾကပါတယ္။။ ဗုဒၶဘာသာမွာ အစဥ္အဆက္ ဆင္းသက္လက္ခံလာေသာ၊ သက္၀င္ယုံၾကည္လာေသာ မိ႐ုိးဖလာဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားက အမ်ားစုျဖစ္ၿပီး ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ ေလ့လာၿပီးမွ သက္၀င္ယုံၾကည္လက္ခံေသာ လူမ်ားက အနည္းစု ျဖစ္ပါတယ္္။ အစဥ္အဆက္ လက္ဆင့္ကမ္းကုိးကြယ္မႈမွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မွတင္မဟုတ္ဘဲ အျခားေသာ ဘာသာတရား မ်ားတြင္လည္း ရွိေပသည္။ မိဘလက္၀ယ္မွ သားသမီးမ်ားက လက္သင့္ခံ ကုိးကြယ္လာၾက သူမ်ားက အမ်ားစု ပါ။ မည္သည့္ဘာသာတရားကုိမွ် မကုိးကြယ္ေသာ လူမ်ားက ကမၻာေပၚတြင္ လူနည္းစုမွ်သာ ရွိပါတယ္္။ယခုေခတ္ကာလ ဗုဒၶဘာသာျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ဗုဒၶဘာသာကုိ ကုိးကြယ္တဲ့ လူအမ်ားစုဟာ ဘာသာတရားကုိ ကုိးကြယ္႐ုံသက္သက္လုိ႔ ယူဆတဲ့သူက အလြန္မ်ားျပားလာပါတယ္။ ဘာသာတရားတစ္ခုကုိ လက္ခံထားတယ္ဆုိတဲ့ အသိကေလးတစ္ခုေလာက္ပဲ ထား ၾကပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ားစုဟာ ဘုရားေရွ႕မွာ ဦးခ်တတ္႐ုံ၊ ဘုရားသြားေက်ာင္းတက္လုပ္႐ုံေလာက္နဲ႔ပဲ ေက်နပ္ႏွစ္သိမ့္ေနတတ္ၾကပါတယ္။ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာကုိ ယုံၾကည္ကုိးကြယ္ေနရင္ လုံေလာက္ပါတယ္ဆုိတဲ့ အသိ ကေလးေတြဟာ လူအေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ ရင္မွာ ျပည့္ေနၾကပါၿပီ။ ဘာသာတရားတစ္ခုကုိ လက္ခံၿပီး ကုိးကြယ္ယုံၾကည္တာဟာ မလုံေလာက္ဘူးလားဆုိရင္ မလုံေလာက္ဘူးလုိ႔ပဲ ကၽြန္ေတာ္ ေျဖမိမွာပါ။ အမ်ားသိၾကတဲ့ လြယ္ကူတဲ့ ဥပမာေလးတစ္ခုလုိပါပဲ။ ဥယ်ာဥ္မွဴးတစ္ေယာက္ဟာ သူ႔ဥယ်ာဥ္မွာ အပင္ေလးတစ္ပင္ကုိ စပ်ဳိးခဲ့ၿပီဆုိရင္ အဲဒီအပင္ကေလးကုိ ရွင္သန္ႀကီးထြားလာေအာင္၊ အကုိင္းအခက္အလက္ေ၀ဆာလာေအာင္ အၿမဲတမ္း ေပါင္းသင္ရွင္းလင္း ပ်ဳိးေထာင္ေနရတာပါ။ အဲဒီလုိမဟုတ္ဘဲ အပင္စုိက္ၿပီး ၿပီးေရာဆုိၿပီး ထားခဲ့မယ္ဆုိရင္ ဒီအပင္ကေလးဟာ အလြယ္တကူပဲ ညွဳိးႏြမ္းေျခာက္ေသြ႔ၿပီး မၾကာခင္မွာ ေသသြားမွာပါပဲ။ မိမိလက္ခံထားတဲ့ ကုိးကြယ္ေနတဲ့ ဘာသာတရား တစ္ခုကုိလည္း ဒီသေဘာအတုိင္း အၿမဲတမ္း ရွင္သန္ေနေအာင္၊ ေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္မသြားေအာင္ ထိန္းသိမ္းဖုိ႔က ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားရဲ႕ အေရးႀကီးတဲ့ တာ၀န္ တစ္ခုပါပဲ။ အဲဒီမထိန္းသိမ္းဘဲ ပစ္ပယ္ထားခဲ့မယ္ဆုိရင္ ေတာ့ ကမၻာေပၚမွာ ဘယ္ေလာက္ပဲ ထင္ရွားခဲ့ပါေစ၊ တစ္ခ်ိန္မွာ ေပ်ာက္ကြယ္ေကာင္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားႏုိင္ပါတယ္။ ဘာသာတရားတစ္ခုကုိ ထိန္းသိမ္းဖုိ႔အတြက္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ ဘုန္းႀကီး၀တ္ဖုိ႔ မလုိအပ္ေသးပါဘူး။ တရားစခန္း အၿမဲ၀င္ေနဖုိ႔လည္း မလုိအပ္ေသးပါဘူး။ ပထမဆုံးအခ်က္က ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ကုိးကြယ္ေနၾကတဲ့ ဘာသာတရားကုိ ဘယ္လုိထိန္းသိမ္းၾကမလဲဆုိတာကုိ စဥ္းစားမိဖုိ႔ပါပဲ။ ေမးခြန္းရွိလာၿပီဆုိရင္ အေျဖအတြက္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေတြ စဥ္းစား ၾကရမွာပါပဲ။
လြန္ခဲ့ေသာ ၁၀ စုႏွစ္ေက်ာ္ကာလပုိင္းက ျမန္မာႏုိင္ငံ ေနရာအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဗုဒၶဘာသာအေျခခံ သင္တန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါဟာ ဗုဒၶဘာသာအတြက္ အလြန္ေကာင္းတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ခုပါပဲ။ ေနာက္ပုိင္း အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ဒီဗုဒၶဘာသာအေျခခံသင္တန္းမ်ားမွာ တစ္စတစ္စ ေပ်ာက္ကြယ္သြားၾကပါတယ္။ အခုေနာက္ပုိင္း ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဘာသာေရးသင္တန္းထက္ အျခားေသာ ေခတ္သိပၸံပုိင္းဆုိင္ရာ၊ ဘာသာရပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ သင္တန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဘာသာေရးထက္ ေခတ္သစ္သိပၸံပညာကုိ အထူးအားေပးသင္ၾကားျခင္းျဖစ္ျခင္း ေၾကာင့္ လူငယ္အမ်ားစုဟာ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းနယ္ပယ္အတြင္း ေရာက္ခဲ့ေပမယ့္ ဘာသာေရးကုိ ေလ့လာခြင့္ မရခဲ့ၾကပါဘူး။ ဒီလုိနဲ႔ ကေလးငယ္မ်ား၊ လူငယ္မ်ားဟာ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အေၾကာင္းအရာေလးမ်ားကုိ သိခြင့္ရဖုိ႔ တစ္စတစ္စ ကင္းေ၀းခဲ့ၾကရပါတယ္။ လူအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ဒါေတြကုိ သတိမထားမိခဲ့ၾကပါဘူး။ ဘာသာေရးအေတြးအေခၚ နည္းလာတာနဲ႔အမွ် ဘာသာေရးႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ယုံၾကည္မႈသက္၀င္မႈမွာလည္း ေလ်ာ့နည္း လာၾကပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ေသာ လူငယ္မ်ားက မိမိႏွင့္ နီးစပ္ရာအသုိင္းအ၀န္းကေနတစ္ဆင့္ ေလ့လာခြင့္ရဖုိ႔ ႀကိဳးစားၾကပါတယ္။ ဘာသာေရးစာေပမ်ား ေလ့လာဖတ္႐ႈျခင္း၊ တရားပြဲမ်ားတြင္ သြားေရာက္၍ တရားနာယူျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ ၾကေသာ္လည္း အားရစရာ ေကာင္းေလာက္ေအာင္ ေလ့လာမႈ မျပဳႏုိင္ၾကတာကုိ ျမင္ေတြ႔ရပါတယ္။ ရိပ္သာ တရားစခန္း၀င္တာဟာလည္း ထုိနည္းတူပါပဲ။ တရားစခန္း၀င္ေနတဲ့အခ်ိန္ကာလအတြင္းမွာသာ ဘာသာတရားကုိ ျပဳလုပ္ ႏုိင္ၾကၿပီး တရားရိပ္သာက ျပန္အထြက္ ရက္အနည္းငယ္အတြင္းမွာပဲ ေလာကီကိစၥမ်ားစြာၾကားမွာ ေမ့ေပ်ာက္သြားတတ္ၾကပါတယ္။ ဒီမွာ စဥ္းစားစရာႏွစ္ခု ရွိလာပါတယ္။ သင္ၾကားျပသေပးေသာ ဆရာသမားမ်ားဘက္က သင္ၾကား ျပသမႈပုိင္းမွာ အားနည္းၾကလုိ႔လား၊ ဒါမွမဟုတ္ လက္ခံသင္ယူေနၾကတဲ့သူမ်ားဘက္က စိတ္၀င္စားမႈပုိင္း အားနည္းၾကလုိ႔လားဆုိတာ စဥ္းစားစရာ ရွိလာပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ဘာသာေရးဆုိတာကုိ လက္ဆင့္ကမ္း သင္ၾကားျပသ ေပးမယ့္သူမ်ား ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အေတာ္ကုိ နည္းေနတာကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဆုိလုိတာက လူမႈေရးနယ္ပယ္၊ စီးပြားေရးနယ္ပယ္မွာ ေလာကီကိစၥေတြၾကား လုံးလည္ခ်ာလည္လုိက္ေနရင္း သိနားလည္သူမ်ားကလည္း ဘာသာေရး အသိကေလးေတြ ျဖန္႔ေ၀ေပးဖုိ႔ ေမ့ေပ်ာက္ေနတတ္ၾကပါတယ္။ ေမးျမန္းလာခဲ့ၾကသူမ်ား ရွိခဲ့ရင္လည္း သူတုိ႔၏ လမ္းၫႊန္မႈမွာ ဘာသာေရးစာအုပ္မ်ား ဖတ္႐ႈခုိင္းေစျခင္းႏွင့္ ရိပ္သာမ်ားတြင္ ေလ့လာခုိင္းျခင္းပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ယခုေနာက္ပုိင္းတြင္ လူအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးကိစၥမ်ားႏွင့္ ေရာေထြး႐ႈပ္ေထြးေနၾကျခင္းေၾကာင့္ ဘာသာေရးပုိင္းကုိ ေလ့လာဖုိ႔အတြက္ အားနည္းလာၾကျခင္းကုိလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။ ထုိထုိေသာ အေၾကာင္းမ်ား ေၾကာင့္ ဘာသာေရးပုိင္းမွာ လူအေတာ္မ်ားမ်ား အားနည္းလာတာဟာ အဆန္းတၾကယ္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။
ဘယ္အေၾကာင္းရာမွာမဆုိ ´အေျခခံ´ သေဘာတရားဆုိတာ ရွိၿပီသားပါ။ ဘာသာတရားတင္မွ မဟုတ္ပါဘူး။ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာကအစ အေျခခံကုိ မသိဘဲ တစ္၀က္ကစၿပီး သင္တဲ့သူေတြ၊ အဆင့္ေက်ာ္ၿပီး သင္တဲ့သူေတြ ဟာ သူတုိ႔ သင္ၾကားရတဲ့ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာ ဘာသာရပ္ေတြအေပၚကုိ လုံး၀နားမလည္ဘဲ သိ႐ုံေလာက္ပဲ သိလုိက္ၾကတာပါ။ ဘာသာရပ္တစ္ခုကုိ စၿပီး သင္ၾကားၿပီဆုိကတည္း အေျခခံကစၿပီး သင္ၾကားၾကရၿပီး ၿပီးေတာ့မွ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ သင္သြားၾကရတာပါ။ ယခုေနာက္ပုိင္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားဟာ ဗုဒၶအေၾကာင္းအေတာ္မ်ားမ်ားကုိ မသိၾကေတာ့ပါဘူး။ ဒါဟာ အလြန္စိတ္မေကာင္း စရာေကာင္းတဲ့ ျဖစ္ရပ္တစ္ခုပါ။
ဗုဒၶ၀ါဒ မေပၚခင္ အယူ၀ါဒမ်ားယဥ္ေက်းမႈ မထြန္းကားေသာအခ်ိန္ ေရွးေခတ္ကာလ လူမ်ားသည္ မိမိတုိ႔ဘ၀အတြက္ သစ္ပင္၊ ေတာေတာင္၊ ေန၊ ေရ၊ ေလ၊ မီး အစရွိသည္တုိ႔ကုိ ကုိးကြယ္ၾကသည္။ ေနာက္ပုိင္း ယဥ္ေက်းမႈတုိးတက္လာသည္ႏွင့္အမွ် လူတုိ႔၏ ကုိးကြယ္ယုံၾကည္မႈမ်ားသည္ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ တုိးတက္လာၾကပါတယ္္။ သစ္ပင္၊ ေတာ၊ ေတာင္မ်ားကုိ ကုိးကြယ္သည့္အဆင့္မွ နတ္ဘုရားမ်ားကုိ ကုိးကြယ္သည့္အဆင့္သုိ႔ ေျပာင္းလဲလာၾကပါတယ္္။ မျမင္မေတြ႔ရေသာ နာမ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ကုိးကြယ္မႈမ်ားကုိ အိႏိၵယတြင္ အမ်ားဆုံးေတြ႔ရပါတယ္္။ ထုိေခတ္လူမ်ားသည္ နတ္ဘုရားမ်ားကုိ ကုိးကြယ္ၾကရာတြင္ ေ၀ဒက်မ္းမ်ားအလုိအရ ကုိးကြယ္ၾကျခင္းျဖစပါတယ္္။ ေ၀ဒက်မ္းမ်ားကုိ နတ္ေဒ၀ါမ်ားက ေရးသားထားျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ယုံၾကည္လက္ခံထားၾကပါတယ္္။ ပါဠိပိဋက စာေပမ်ားတြင္ ေဗဒင္(ေ၀ဒ) သုံးပုံဟု ေရးသားထားသည္ကုိလည္း ေတြ႔ရသည္။ ေဗဒင္ (ေ၀ဒ) သုံးပုံဆုိသည္မွာ (၁) ဣသွ်ဴေ၀ဒ (နတ္ဘုရားမ်ားကုိ ခ်ီးမြမ္းျခင္း)၊ (၂) သာမေ၀ဒ (ေသာမေဒ၀နတ္အေၾကာင္းကုိ ဖြဲ႔ဆုိထားေသာ ကဗ်ာစု)၊ (၃) ယဇုေ၀ဒ (နတ္ဘုရားမ်ားကုိ ရည္စူး၍ ျပဳလုပ္ရေသာ ယစ္ပူေဇာ္ပြဲမ်ားတြင္ ရြတ္ဆုိေသာ ကဗ်ာစုမ်ား) တုိ႔ ျဖစပါတယ္္။ ေနာက္ပုိင္းတြင္ ေ၀ဒက်မ္းတစ္ခု ထပ္တုိးပြားလာ ပါတယ္။ ယင္းတစ္ခုမွာ အာတပၸနေ၀ဒ ေခၚ စုန္းကေ၀ တေစၧႏွင့္ နတ္မိစၧာမ်ားေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ေရာဂါမ်ားႏွင့္ ႐ုိး႐ုိးသဘာ၀ေရာဂါမ်ားကုိ ေပ်ာက္ကင္းေစသည့္ ဂါထာမႏၱရားမ်ားႏွင့္ ကာယသိဒၶိ၊ ပီယသိဒၶိ စေသာ သိဒၶိအမ်ဳိးမ်ဳိးၿပီးေစ သည့္ ဂါထာမႏၱရားမ်ား ပါ၀င္ေသာ က်မ္းျဖစ္ပါတယ္္။ ယင္းက်မ္းမ်ားကုိ ေႏွာင္းလူမ်ားက ေဗဒင္က်မ္းမ်ားဟု ေခၚၾကပါတယ္္။ ေနာက္ပုိင္းမွာ ဤက်မ္းမ်ားထက္ ပုိမုိေကာင္းမြန္ေသာ က်မ္းမ်ားလည္း ထြက္ေပၚလာခဲ့ပါတယ္္။
သိဒၶတၱ၊ ေဂါတမဗုဒၶဘုရားေလာင္းသိဒၶတၱမင္းသားသည္ ေသတေကတုနတ္သားဘ၀မွ စုေတ၍ မယ္ေတာ္မာယာ၏ ၀မ္းၾကာတုိက္၌ မဟာသကၠရာဇ္ ၆၇ ခု၊ ၀ါဆုိလျပည့္ ၾကာသပေတးေန႔၌ ပဋိသေႏၶယူၿပီး မဟာသကၠရာဇ္ ၆၈ ခု၊ ကဆုန္လျပည့္ ေသာၾကာေန႔တြင္ ဖြားျမင္သည္။ (ခရစ္ေတာ္မေပၚမီ သကၠရာဇ္ ၅၆၇ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္သည္။) ဘုရားေလာင္းသိဒၶတၱသည္ မဟာသကၠရာဇ္ ၉၇ ခု၊ သက္ေတာ္ ၂၉ ႏွစ္တြင္ ေတာထြက္ေတာ္မူသည္။ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ေန႔တြင္ ဘုရားစင္စစ္ျဖစ္ေတာ္မူသည္။ သက္ေတာ္ ၈၀ ၊ သကၠရာဇ္ ၁၄၀ ခုႏွစ္တြင္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူသည္။ (ခရစ္ေတာ္မေပၚမီ သကၠရာဇ္ ၄၈၇ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္သည္။) ေဂါတမဗုဒၶ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူၿပီး ၇ ရက္ၾကာၿပီးေနာက္ ရွင္မဟာကႆပအပါအ၀င္ သံဃာ ၅၀၀ ဟာ တျခားေဒသတစ္ခုသုိ႔ ေရာက္ရွိေနခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူေၾကာင္း ၾကားသိရတဲ့အခါ ရဟန္းေတာ္အမ်ား အျပား ငုိေၾကြးၾကတယ္။ အဲဒီလုိ ငုိေၾကြးေနတဲ့အခ်ိန္မွာ သုဘဒ္အမည္ရွိတဲ့ ရဟန္းတစ္ပါးက ဗုဒၶ မရွိေတာ့တဲ့ေနာက္ပုိင္း ၀မ္းနည္းပူေဆြးေနစရာမလုိဘဲ လြတ္လပ္စြာ စိတ္တုိင္းက်ေနႏုိင္ၿပီလုိ႔ ေျပာတယ္။ အဲဒီလုိရဟန္းမ်ား ရွိေန တာကုိ ရွင္မဟာကႆပ သံဃာေတာ္အရွင္သူျမတ္တုိ႔ကုိ ေလွ်ာက္ထားၿပီး သဂၤါယနာတင္ဖုိ႔ အႀကံျပဳပါတယ္။ ထုိသုိ႔ေသာ သံဃာေတာ္မ်ားေၾကာင့္ သာသနာ မကြယ္ေပ်ာက္ေစရန္ ဘုရားေဟာၾကားခဲ့ေသာ သုတ္၊ ၀ိနည္း၊ အဘိဓမၼာ တုိ႔ျဖင့္ သဂၤါယနာတင္ရန္ အႀကံျပဳပါတယ္။ ထုိကဲ့သုိ႔ သာသနာေတာ္အား ဖ်က္ဆီးမည့္ သံဃာအတု အေယာင္မ်ားကုိ အဆက္ဆက္ ဖယ္ရွားရွင္းလင္းခဲ့ရာ ၆ ႀကိမ္တုိင္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ သဂၤါယနာတင္ ခဲ့သည့္အႀကိမ္မွာ ေအာက္ပါ အတုိင္း မွတ္သားထားႏုိင္ပါတယ္။
(၁) ပထမအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္ပြဲကုိ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၈ ခုႏွစ္၊ ၀ါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္မွ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူၿပီး သုံးလတိတိအၾကာတြင္ သဂၤါယနာတင္ရာ ခုနစ္လတိတိ ၾကာသည္။ အဇာတသတ္မင္း လက္ထက္တြင္ ျဖစ္သည္။
(၂) ဒုတိယေျမာက္ သဂၤါယနာတင္ပြဲကုိ သာသနာ သကၠရာဇ္ ၁၀၀ ျပည့္ေျမာက္ေသာအခ်ိန္တြင္ ေ၀သာလီျပည္ ကာလာေသာကမင္းလက္ထက္တြင္ ရွင္မဟာယသႀကီးမွဴး၍ သဂၤါယနာတင္ရာ ရွစ္လတိတိၾကာသည္။ (ခရစ္ေတာ္ မေပၚမီ ၄၄၃ တြင္ ျဖစ္သည္။)
(၃) တတိယသဂၤါယနာတင္ပြဲကုိ ပါဋလီပုတ္ျပည္ သီရိေသာကမင္းလက္ထက္ သကၠရာဇ္ ၂၃၅ ခုႏွစ္တြင္ အေသာကရာမေက်ာင္းတုိက္၌ သဂၤါယနာတင္ရာ ကုိးလၾကာသည္။ (ခရစ္ေတာ္မေပၚမီ ၃၈၅ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္သည္။)
(၄) စတုတၳေျမာက္ သဂၤါယနာတင္ပြဲကုိ သီဟုိကၽြန္း မလယဇနပုဒ္၌ ၀ဂ္ဂါမဏိမင္းလက္ထက္ သကၠရာဇ္ ၄၅၀ ခုႏွစ္တြင္ သဂၤါယနာတင္ခဲ့သည္။ (ခရစ္မေပၚမီ ၁၀၁ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္သည္။)
(၅) ပၪၥမေျမာက္ သဂၤါယနာတင္ပြဲကုိ ျမန္မာႏုိင္ငံ မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္ မႏၱေလးၿမိဳ႕၌ သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၄၁၅ ခုႏွစ္တြင္ သဂၤါယနာတင္ခဲ့သည္။ (ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၈၄၁ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္သည္။)
(၆) ဆ႒မေျမာက္ သဂၤါယနာတင္ပြဲကုိ ျမန္မာႏုိင္ငံ ဦးႏုလက္ထက္ သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၄၉၈ ခုႏွစ္တြင္ ေနာက္ဆုံး သဂၤါယနာတင္ခဲ့သည္။ (ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၉၅၄ မွ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္အတြင္းျဖစ္သည္။)
ယခုကဲ့သုိ႔ ေခတ္အဆက္ဆက္ သဂၤါယနာတင္ခဲ့ရျခင္းမွာ သာသနာအတြင္း သာသနာကြယ္ေပ်ာက္ေစမည့္ ကိစၥမ်ားစြာျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္္။ ဗုဒၶေဟာၾကားခဲ့ေသာ ေဒသနာေတာ္မ်ား၊ တရားေတာ္မ်ား၊ ၀ိနည္းေတာ္မ်ား အတုိင္း လုိက္နာက်င့္သုံးမႈမရွိဘဲ ေထရ၀ါဒႏွင့္ မသက္ဆုိင္ေသာ တႏၱရ၀ါဒမ်ား၊ သာသာနအပျဖစ္ေသာ နတ္ကုိးကြယ္မႈမ်ား၊ မႏၱန္ရြတ္ဖတ္မ်ား တုိးပြားလာျခင္းေၾကာင့္ သာသနာေတာ္ကုိ သန္႔စင္ေအာင္ အၿမဲတမ္းရွင္းလင္းဖယ္ရွားခဲ့ ရပါတယ္္။ ဗုဒၶ ပြင့္ထြန္းခဲ့ေသာ အိႏၵိယႏုိင္ငံသည္ ထုိတႏၱရ၀ါဒမ်ား၊ မႏၱန္ရြတ္ဖတ္မႈမ်ား၊ နတ္ကုိးကြယ္မႈမ်ား၊ အင္းအုိင္လက္ဖြဲ႔မ်ားေၾကာင့္ သာသနာေမွးမွိန္ကြယ္ေပ်ာက္ခဲ့ရျခင္း ျဖစ္သည္။ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားသည္ ေထရ၀ါဒ ႏွင့္ မသက္ဆုိင္ေသာ အယူ၀ါဒမ်ားကုိ ေရွာင္ရွားသင့္သည္။ ထုိအယူ၀ါဒမ်ားကုိ ေဖာ္ျပရလွ်င္--
သံဃာဂုိဏ္းခြဲျခင္း-
နတ္ကုိးကြယ္ျခင္း၊
ဘုိးေတာ္ မယ္ေတာ္ ကုိးကြယ္ျခင္း၊-
ဂါထာမႏၱန္ရြတ္ဖတ္ျခင္း၊
ေဗဒင္ေဟာျခင္း၊
အင္းအုိင္လက္ဖြဲ႔ ယၾတာျပဳလုပ္ျခင္း၊ ယုံၾကည္ျခင္း၊-
ဘုရားေလာင္း ကုိးကြယ္ျခင္း.. စတာေတြျဖစ္ပါတယ္။
သံဃာဂုိဏ္းခြဲျခင္းအမႈသည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာတြင္ အလြန္အႏၱရာယ္အႀကီးဆုံးႏွင့္ အျပစ္အႀကီးဆုံး အမႈကိစၥျဖစ္သည္။ သံဃာဂုိဏ္းခြဲျခင္းသည္ပင္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကုိ ဖ်က္ဆီးျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶအလုိေတာ္အရ သံဃာေတာ္တုိ႔သည္ ကိစၥမ်ားစြာကုိ ေဆာင္ရြက္ၾကရာတြင္ ကြဲျပားျခားနားျခင္းမရွိေစရဘဲ စည္းလုံးညီၫြတ္စြာ ျပဳမူလုပ္ေဆာင္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူခဲ့သည္။ သံဃာေတာ္အရွင္သူျမတ္တုိ႔အား စည္းလုံးညီၫြတ္မႈပ်က္ျပား ေအာင္ ေျပာဆုိျခင္း၊ ေရးသားျခင္းသည္ သံဃာဂုိဏ္းခြဲျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
နတ္ကုိးကြယ္ျခင္း၊ ဘုိးေတာ္ မယ္ေတာ္ကုိးကြယ္ျခင္းသည္လည္း ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာျပင္ပ အယူ၀ါ ဒမ်ားျဖစ္သည္။ နတ္ကုိးကြယ္ျခင္းသည္ ဗုဒၶလက္ထက္မတုိင္ခင္ကတည္းက ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ အယူ၀ါ ဒပင္ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶသည္ နတ္ကုိးကြယ္မႈ အယူ၀ါဒကုိ ေ၀ဖန္ျခင္းမျပဳခဲ့ေသာ္လည္း ထုိအယူ၀ါဒကုိ လုံး၀လက္မခံခဲ့ေခ်။ ဗုဒၶသည္ ထုိအယူ၀ါဒမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ သီးသန္႔ေဟာၾကားမႈမရွိခဲ့ေပမယ့္ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားအား ေဟာၾကားေတာ္မူေသာတရား ေတာ္မ်ားတြင္ ထုိအယူ၀ါဒမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ေတာ္မူသည္။
နတ္ကုိးကြယ္မႈသည္ လူတုိ႔တြင္ အ႐ုိးစြဲေနေသာ အယူ၀ါဒပင္ ျဖစ္သည္။ နတ္ကုိးကြယ္မႈသည္ ျဗဟၼဏ၀ါဒမွ ဆင္းသက္လာၿပီး ဟိႏၵဴ၀ါဒမွတစ္ဆင့္ ျမန္မာလူမႈေရးနယ္ပယ္ထဲသုိ႔ ေရာက္ရွိလာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ဂါထာမႏၱန္ရြတ္ဖတ္ျခင္း၊ ေဗဒင္ေဟာျခင္း၊ အင္းအုိင္လက္ဖြဲ႔ျခင္းမ်ားကုိ ဗုဒၶသည္ ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ေတာ္မူသည္။ ထုိအယူ၀ါဒမ်ားသည္ ဗုဒၶ၀ါဒႏွင့္ လုံး၀ဆန္႔က်င္ေနျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶ၏ တရားေဒသနာေတာ္မ်ားသည္ မဂ္ဖုိလ္၊ နိဗၺာန္သုိ႔ ဦးတည္၍ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ရန္ ဦးတည္ေသာ အယူ၀ါ ဒျဖစ္သည္။ ဦးေအးေမာင္၏ ဗုဒၶအျမင္ လူသားစြမ္းအင္စာအုပ္တြင္ ဤသုိ႔ ေရးသားထားသည္။ ´´ဗုဒၶသည္ အဂၤ၀ိဇၹာ၊ ယၾတာ၊ ေဗဒင္၊ ဓာတ္႐ုိက္ျခင္း၊ မႏၱန္မႈတ္ျခင္း၊ အိပ္မက္ ဖတ္ျခင္း စေသာ ေလာကီအတတ္ပညာမ်ားကုိ ယုံၾကည္ေသာ လူတုိ႔အား ကဲ့ရဲ႕ျပစ္တင္ေတာ္ မမူေခ်။ သုိ႔ရာတြင္ ရဟန္းတုိ႔အား မဂ္ဖုိလ္ႏွင့္ ဖီလာျဖစ္ေသာ ထုိေလာကီပညာမ်ားကုိ ေလ့လာျခင္း၊ သင္ၾကားပုိ႔ခ်ျခင္းမျပဳရန္ တားျမစ္ေတာ္မူခဲ့၏။ (သုတၱနိပါတ္ တု၀ဋသုတ္ႏွင့္ ၀ိနည္းစူဠ၀ါပါဠိေတာ္)´´ လူတုိ႔သည္ အသိပညာဗဟုသုတ ျပည္စုံသူျဖစ္ပင္ေသာ္လည္း ထုိေလာကီအယူ၀ါဒမ်ားကုိ စြန္႔လႊတ္ဖုိ႔ရန္ အလြန္ခဲယဥ္းၾက သည္။ ထုိေၾကာင့္ ဗုဒၶသည္ ထုိအေၾကာင္းကိစၥ မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လူတုိ႔အား အေထြအထူး ေဟာၾကားျခင္း မရွိခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားသည္ ထုိေလာကီအယူ၀ါဒမ်ားကုိ ေရွာင္က်ဥ္သင့္သည္။ လူပုဂၢိဳလ္ ပင္ မဆုိႏွင့္၊ အခ်ဳိ႕ေသာ သံဃာေတာ္မ်ားထဲတြင္ပင္ ထုိေလာကီအယူ၀ါဒမ်ားႏွင့္ ေရာေထြးလ်က္ ရွိသည္။ ထုိအယူ၀ါ ဒမ်ားကုိ ထုိကဲ့သုိ႔ေသာ သံဃာေတာ္မ်ားက ဘုရားေဟာ ေဒသနာတရားေတာ္မ်ားထဲတြင္ ပါသေယာင္ေယာင္ ေဟာေျပာတတ္ၾကေသးသည္။ ထုိသူတုိ႔သည္ အင္းအုိင္လက္ဖြဲ႔ေပးျခင္း၊ ဂါထာမႏၱာန္ရြတ္ဖတ္ျခင္းမ်ားပင္ ရွိတတ္သည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ သံဃာေတာ္မ်ား သာသနာေတာ္အတြင္း ရွိေနျခင္းသည္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ အေႏွာင့္အယွက္ပင္ ျဖစ္ သည္။
ဘုရားေလာင္းကုိးကြယ္ျခင္း၀ါဒသည္ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာအယူ၀ါဒ ျဖစ္သည္။ ဘုရားေလာင္းသည္ ကိေလသာ မကင္းစင္ေသးေသာ လူသားတစ္ေယာက္ပင္ ျဖစ္ေပသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ ကုိးကြယ္မႈမ်ဳိးကုိ ဗုဒၶသည္ ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ေတာ္မူ သည္။ အခ်ဳိ႕ေသာ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားသည္ ေထရ၀ါဒႏွင့္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ႀကီး ဆန္႔က်င္ေသာ အယူ၀ါဒမ်ားကုိ လက္ခံထားသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ဘာသာေရးအေပၚ ေလ့လာမႈ အားနည္း သူမ်ားသည္ ဘာသာတရားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မသိရွိႏုိင္ဘဲ ေရာေထြးေနတတ္သည္။ အခ်ဳိ႕ေသာ လူအမ်ားစုသည္ ဗုဒၶဘာသာခ်င္းအတူတူ ေထရ၀ါဒႏွင့္ မဟာယာန အတူတူပင္ဟု ထင္ျမင္တတ္ၾကေသးသည္။
တကယ္ေလးစားၾကည္ညိဳထုိက္ေသာ သံဃာေတာ္အရွင္သူျမတ္တုိ႔သည္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံ ေနရာအႏွံ႔အျပား တြင္ ရွိေနဆဲပင္ ျဖစ္သည္။ ထုိဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္တုိ႔သည္လည္း သာသနာေတာ္အတြက္ အားႀကိဳးမာန္ တက္ ေဟာေျပာပုိ႔ခ်ေနၾကတုန္းပင္ ျဖစ္သည္။။ နားေထာင္ေကာင္း႐ုံသက္သက္ ေဟာေျပာေနျခင္း မဟုတ္ေပ။ အဲဒီလုိမွမဟုတ္ဘဲ ``သာသနာဘက္မွာေတာ့ အစားေခ်ာင္၊ ပ်င္းလုိ႔ ပၪၨင္းခံတဲ့ေကာင္ မျဖစ္ပါေစနဲ႔´´ ဆုိတဲ့ အဆုိအမိန္႔ထဲကလုိ သံဃာေတာ္မ်ားစြာလည္း ရွိေနပါေသးတယ္။ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ လူအမ်ားစုဟာ စီးပြားေရးက်ဆင္းလာၿပီး မနက္စာနဲ႔ ညစာ ပုံမွန္စားရဖုိ႔အတြက္ ႐ုန္းကန္လႈပ္ရွား ေနၾကရတဲ့အခ်ိန္မွာ သူတုိ႔ေတြဟာ အခါႀကီးရက္ႀကီးေတြကလြဲလုိ႔ ဘုရားသြား ေက်ာင္းတက္လုပ္ၾကတာ အေတာ္ကုိ နည္းသြားပါၿပီ။ စီးပြားေရး ေျပလည္ဖုိ႔၊ ရာထူးတက္ဖုိ႔အတြက္ ေဗဒင္လကၡဏာေမးၾက၊ အေဆာင္ယၾတာလုပ္ၾကတဲ့ သူေတြက မ်ားလာၾကပါတယ္။ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာမွာ ဒီလုိမ်ဳိးကိစၥေတြ ေရာယွက္လာတာဟာ ေထရ၀ါဒဘာသာတရား ေပ်ာက္ကြယ္ဖုိ႔အတြက္ အေၾကာင္းလမ္းစမ်ားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ေသာ ဆရာသမားႀကီးမ်ားကလည္း သံေယာင္လုိက္ လုပ္တတ္ပါေသးတယ္။ ``ဘုရားသာသနာ ကုန္လုိ႔ သိၾကားသာသနာေခတ္ကုိ ေရာက္လာပါၿပီ´´ ဆုိတာပါ။ သီခ်င္းေတာင္ လုပ္ဆုိၾကပါေသးတယ္။ ဘုရားသာသနာဟာ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀၀၀ တည္တံ့မယ္လုိ႔ ဘုရားရွင္ က ေဟာေျပာခဲ့ၿပီးသားျဖစ္ပါတယ္။။ အခုမွ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ ေက်ာ္ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ အဲဒီလုိ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာကုိ ျပဳစုမပ်ဳိးေထာင္ဘဲနဲ႔ တလြဲလုပ္ေနၾကတဲ့ သူေတြေၾကာင့္ ဘာသာတရားအေပၚ လူအမ်ားစု အာ႐ုံစူးစုိက္မႈ နည္းပါးလာတာဟာ အဆန္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။
ဗုဒၶသာသနာကုိ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႔ သယ္ေဆာင္လာသူ ရွင္အရဟံႏွင့္ ပထမျမန္မာႏုိင္ငံ ထူေထာင္သူ အေနာ္ရထာပုဂံျပည့္ရွင္ အေနာ္ရထာနဲ႔ ရွင္အရဟံဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ဗုဒၶသာသနာ ျပန္႔ပြားဖုိ႔အတြက္ အစြမ္းကုန္ ႀကဳိးစားခဲ့ၾကသူေတြပါ။ ဘယ္ေလာက္ထိ သူတုိ႔ေတြ ႀကိဳးပမ္းခဲ့သလဲဆုိတာကုိ ေလ့လာခ်င္ရင္ ဆရာ ေသာ္တာေဆြ ဘာသာျပန္ ေရးသားတဲ့ ``ပုဂံသူရဲေကာင္းမ်ား´´ ဆုိတဲ့ စာအုပ္ကုိ ရွာေဖြဖတ္ၾကည့္ ေစခ်င္ပါတယ္။ မူရင္း စာေရးဆရာမက ဆရာမႀကီး ေဒၚခင္မ်ဳိးခ်စ္ပါ။ ဆရာမႀကီးက အဂၤလိပ္လုိ ေရးသားထားတာကုိ ဆရာ ေသာ္တာ ေဆြက ျမန္မာလုိ ဘာသာျပန္ထားတာပါ။ ဒါေပမယ့္ အထင္ကရ ထင္ရွားတည္ရွိေနတဲ့ ေရႊတိဂုံဘုရားမွာေတာင္ အေနာ္ရထာနဲ႔ ရွင္အရဟံတုိ႔ရဲ႕ အထိမ္းအမွတ္ ႐ုပ္တုေတြ မရွိပါဘူး။ ဘုရားရွင္ရဲ႕ တရားေဒသနာေတာ္ေတြ၊ က်မ္းဂန္ေတြကုိ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ေလ့လာခြင့္ရေနတာဟာ အေနာ္ရထာနဲ႔ ရွင္အရဟံ ေက်းဇူးေၾကာင့္ပါပဲ။ သူတုိ႔ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အရည္းႀကီးမျဖစ္ဘဲ ဗုဒၶဘာသာကုိ ကုိးကြယ္ခြင့္ ရေနတာပါ။
ဒီပုိ႔စ္ေလးဟာ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားအတြက္ မိမိတုိ႔ရဲ႕ ဘာသာတရားကုိ ဘယ္လုိထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ သင့္သလဲဆုိတာကုိ အက်ဥ္းခ်ဳံးေဖာ္ျပထားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးျပည့္စုံေသာ္ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ား မဟုတ္ေပမယ့္ ဒီကမွတစ္ဆင့္ ဆင့္ပြားအေတြးကေလးမ်ား ရလာမယ္ဆုိရင္ ေက်နပ္ပါတယ္။ ဘာသာတရားတစ္ခုကုိ ေလ့လာတယ္ဆုိတာ အသက္အရြယ္အပုိင္းအျခားနဲ႔ မသက္ဆုိင္ပါဘူး။ ေလ့လာလုိ စိတ္နဲ႔ပဲ ဆုိင္တာပါ။ ဗုဒၶကုိယ္ေတာ္တုိင္ ေဟာၾကားခဲ့တဲ့ တရားေတာ္မ်ားကုိ ဖတ္႐ႈေလ့လာၾကည့္ပါက ထုိသေဘာတရားကုိ ျမင္ေတြ႔ႏုိင္ပါတယ္။
ေႏြးေထြးစြာျဖင့္ ေဇယ်ာဦး
ကုိးကားေသာစာအုပ္မ်ားႏွင့္ တရားေတာ္-
ဦးေအးေမာင္ - ဗုဒၶအျမင္ လူသားစြမ္းအင္-
ညိဳေသာင္း - ဘာသာႀကီးေလးခု အႏွစ္သာရမ်ား-
ျမသန္းတင့္- လာျခင္းေကာင္းေသာအရွင္-
ဆန္းလြင္- ရတနာသုံးပါး ယုံၾကည္ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္သူတစ္ေယာက္အေၾကာင္း-
Lwin Pwin
Web-site: www.nlabr.com
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment